Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Katarzyna Trzeciak

dr Katarzyna Trzeciak

Adiunktka w Katedrze Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ; literaturoznawczyni i krytyczka literacka; kontakt: katarzyna.trzeciak@uj.edu.pl

Krytyczka i badaczka literatury, adiunkt z doktoratem w Katedrze Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ.

Zajmuje się najnowszymi teoriami krytycznymi związanymi z estetyką, materialnością, przestrzenią i wyobraźnią utopijną. Jako krytyczka literatury współredaguje wraz z Michałem Sowińskim podcast literacki Book’s not dead [LINK: https://soundcloud.com/booksnotdead], stale współpracuje również z magazynem „Nowe Książki” i „Tygodnikiem Powszechnym” [LINK: https://www.tygodnikpowszechny.pl/autor/katarzyna-trzeciak-2975]. Na portalu „Czasu Kultury” prowadzi cykl „Pierwszy rzut”, poświęcony debiutom literackim [LINK: http://czaskultury.pl/autor/katarzyna-trzeciak/]. 

Członkini Pracowni Pytań Krytycznych [LINK: https://www.facebook.com/Pracownia-Pyta%C5%84-Krytycznych-510215769479984/?modal=admin_todo_tour]

Stypendystka programu Preludium NCN, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, obecnie wykonawczyni grantu „Konstelacje krytyczne. Strategie krytyki literackiej XX wieku” kierowanego przez dr hab. Dorotę Kozicką.

Prowadzi zajęcia z nurtów i strategii krytycznych, literatury po 1989 roku, geopoetyki i queer studies.

Kontakt: katarzyna.trzeciak@uj.edu.pl

numer ORCID: 0000-0002-1339-3400

 

Publikacje

Książki:

Posągi i utopie. Rzeźba jako metafora nowoczesnej formy artystycznej, podmiotowości i politycznej wspólnoty, TAiWPN „Universitas”, Kraków 2018

Figury pisania, figury pożądania w wybranych nowelach Stefana Grabińskiego, Wydawnictwo Naukowe Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Przemyśl 2012

Redakcja naukowa

Face in Trouble: From Physiognomics to Facebook, eds. Olga Szmidt, Katarzyna Trzeciak, Peter Lang: Polish Studies-Transdisciplinary Perspectives. Vol. 21.

Hasła do słowników

Croceanizm, w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska, M. Strzyżewski, t. 1, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Rzeźba, w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska, M. Strzyżewski, t. 2, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Artykuły naukowe w czasopismach

Wiersz, czyli sytuacja rzeźbiarska. O materialności „Kordu” Natalii Malek, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2018, nr 1.

Przeciwko zasadzie podobieństwa. O książce Joanny Bednarek „Życie, które mówi. Nowoczesna wspólnota i zwierzęta”, „Wielogłos” 2018, nr 1 (recenzja)

Posągi jako źródła nowej epistemologii (przypadek Michela Serresa), „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 7.

The Petrified Utopia: Monumental Propaganda, Architecture Parlante, and the Question about (De)Materialisation of Monuments, „Philosophy Study”, vol. 5, no.5, 2015

Sculptural object of desire: eroticism in Michel Leiris’s Aurora, „Estetyka i Krytyka”, 2015, nr 2.

Kto się boi ideologii? Na marginesie lektury „Aksjologii literackiej” Jana Musiała, „Rocznik Przemyski: Literatura i język”, 2016, nr 2.

Between Haptics and Kinaesthetics: Body Experience in Some Contemporary Theories of Sculpture, „Estetyka i krytyka” 2015, nr 1.

Między autokreacją a autofikcją. Stefan Grabiński jako teoretyk gatunku, „Rocznik Przemyski: Literatura i język” 2014, nr 50.

Rzeźba i ruina jako metafora formy artystycznej u Gautiera i Norwida, „Ruch Literacki” 2014, nr 6.

Kobiecość i katolicyzm: puste znaki. Przypadek Katonieli Ewy Madeyskiej, „Fa Art” 2014, nr 3.

Lacan 2013: Zombie edition, „Fa Art” 2014, nr 3 (recenzja).

Konieczność rytmu. O książce Philippe’a Lacoue-Labarthe’a „Typografie”, „Wielogłos” 2014 nr 4 (recenzja).

Reality in Ruins Before and After the Catastrophe: The Case of Two Contemporary Polish Novels, „Philosophy Study” (New York) vol. 4, no. 2, February 2014.

Linia, kształt, bryła i materia. Rzeźba jako metafora języka poetyckiego w wortycyzmie Ezry Pounda, „Maska. Magazyn antropologiczno-społeczno-kulturowy”  2014, nr 21.

Lubimy czytać, lubimy pisać, ale kto z tego korzysta? Kilka uwag o społecznościowych portalach recenzenckich, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” z. 2, 2013.

Czym i w jaki sposób przeraża najnowsza polska literatura weird fiction?, „Wielogłos” 2013, nr 4.

Między realizmem a Realnym. O elementach realistycznych w „Fałszywym alarmie” Stefana Grabińskiego, „Rocznik Przemyski. Literatura i język” 2013, t. 49, z. 2.

Widmowe rozkosze (z) krypty, „Czas Kultury” 2013, nr 2.

Między retoryką Erosa a erotyką Tanatosa. Czego pragnie bohater Na wzgórzu róż Stefana Grabińskiego? „Litteraria Copernicana“: Stefan Grabiński, pod red. A. Mianeckiego i T. Pudłockiego, 2013, nr 1.

Grabiński bajkopisarzem? Czyli kilka słów o Ciuciubabce, „Rocznik Przemyski. Literatura i język” 2012, t. 48.

 „W przypływie języka”. Wznowienie powieści Stefana Grabińskiego „Klasztor i morze”, „Rocznik Przemyski. Literatura i język” 2012, t. 48 (recenzja).

 (Nie)samowitość ciała w „Cieniu i ciemności” Thomasa Ligottiego, „Acta Humana”, 2012, nr 3.

Mistyfikacja jako egzystencja. Przypadek Adama M-skiego, „Fragile. Pismo kulturalne” 2012, nr 1.

Zamknięte oczy Boga. O ekscesywnej ekonomii święta w związku z Madeinusą w reż. Claudii Llosy, „Fragile. Pismo kulturalne” 2010, nr 4.

Współautorstwo

Pisarz jako zawód. Uwagi o polu literackim Polski po 1989, „Przegląd Kulturoznawczy”, 2015, nr 2- wraz z Michałem Sowińskim.

Od pirata do „cyberżula”. Figury artystyczno-ekonomicznych rebelii Hubu Wydawniczego Rozdzielczość Chleba, „Czas Kultury” 2014, nr 2 - wraz z Michałem Sowińskim.

Efekt (a)polityczności literatury albo współczesny pisarz nie/zaangażowany, „Literaturoznawstwo” 2012-2013, nr 6-7 – wraz z Iwoną Boruszkowską.

Obcość, monumentalność, polityczność. Strategie wywoływania wrażenia w najnowszej prozie polskiej, „Czas Kultury” 2013, nr 6 – wraz z Michałem Sowińskim.

Publikacje w tomach zbiorowych

Język katastrofy. Bhopal 1984, w: Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie nauk humanistycznych, red. I. Boruszkowska, K. Glinianowicz, A. Grzemska, P. Krupa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

Widmowy materializm Stefana Grabińskiego, w: Poe, Grabiński, Lovecraft: Visions, Correspondances, Transitions, red. K. Gadomska, A. Loska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

Ryzyko słowników, w: Słownik kultury, red. K. Maniak, Narodowe Centrum Kultury, Fundacja Imago Mundi, Kraków 2016.

Niesamowite rzeźby. Motyw ożywiania dzieł sztuki w literaturze fantastycznej początku XX wieku, w: Slovjans’ka fantastyka: Zbirnyk naukovyh prac, red. D. Ajdacic, Wydawnictwo Uniwersytetu im. T. Szewczenki, Kijów 2015.

Marmurowy faun, czyli monument, pismo i (nie)doskonałość rozwoju, w: Olimp: ideał, doskonałość, absolut, red. M. Cieśla-Korytowska, I. Puchalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Gender-dydaktyka-interpretacja. Szkolna polonistyka po zwrocie performatywnym, w: Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stań badań i perspektywy badawcze, red. S.J. Żurek, A. Adamczuk-Stęplewska, Lublin 2013.

Buty Heideggera i wraki Kantora. O potrzebie czytania tekstów „trudnych” w szkole, w: Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. A. Janus-Sitarz, K. Biedrzycki, Universitas, Kraków 2012.

Współautorstwo

Nowe formy ekonomii. Negocjowanie pozycji w polu, w: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2015 – wraz z Michałem Sowińskim

Krytyczne pozycje. Od krytyki konsekrującej do krytyki natywnej, w: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2015 – wraz z Michałem Sowińskim